Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Низький рівень оплати праці державних службовців апаратів місцевих, апеляційних судів призводить до відтоку кадрів та впливає на якість функціонування судових установ. Державній судовій адміністрації України спільно з Вищою Радою правосуддя, у тісній співпраці із Верховною Радою та Урядом, довелося здолати шлях протягом декількох років, аби на законодавчому рівні закріпити зміни, що надають можливість виправити ситуацію. Наразі вирішення питання підвищення рівня посадових окладів працівників апаратів судів майже на фінальній стадії. Важливі для усієї судової системи Закони України: №4282 (Законопроєкт №8222) та №4322 (Законопроєкт №9478), прийняті парламентарями, очікують на підпис Глави держави.
Законом України №4282 (Законопроєкт №8222) має бути встановлено:
1) тимчасово, на період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування, Кабінет Міністрів України може встановлювати додаткові коригуючі коефіцієнти для оплати праці державних службовців різних державних органів з урахуванням особливостей адміністративно-територіальних одиниць, на територію яких поширюється юрисдикція таких органів, а для державних службовців в апаратах (секретаріатах) судів, інших органах та установах системи правосуддя допускається встановлення також інших коефіцієнтів до посадових окладів, у тому числі за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету України;
2) до законодавчого врегулювання в Законі України "Про судоустрій і статус суддів" особливостей оплати праці державних службовців в апаратах (секретаріатах) судів, інших органах та установах системи правосуддя з метою визначення розмірів посадових окладів суди, органи та установи системи правосуддя, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, відносяться до державних органів, зазначених у абзацах шостому і сьомому пункту 1 частини сьомої статті 51 цього Закону, а районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди - до державних органів, зазначених у пункті 2 частини сьомої статті 51.
Після підписання Президентом України та набуття чинності Закон зможе забезпечити:
відповідний рівень заробітної плати державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя;
конкурентоспроможність заробітних плат державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя з державними службовцями інших державних органів, посади яких належать до однієї категорії та рівня;
сталість кадрового потенціалу системи правосуддя та мотивацію державних службовців до професійного розвитку.
Водночас, стратегічною ціллю (про що зазначено у прийнятому Законі) залишається впровадження механізму, який забезпечить стійку незалежність судової влади та впевненість сторін у цій незалежності і найвищій кваліфікації співробітників, які беруть участь у розгляді судових справ.
Як вже повідомлялося, фінансовий ресурс на виконання вимог Законів України – №4282 (Законопроєкт №8222) та №4322 (Законопроєкт №9478), у разі набуття їх чинності, Державною судовою адміністрацією України передбачено: заробітною платою до кінця року державні службовці апаратів судів будуть забезпечені за рахунок понадпланових надходжень від судового збору, тобто, зі спеціального фонду Державного бюджету України.
Питання забезпечення належного рівня оплати праці патронатної служби в судах, а також грошового забезпечення співробітників Служби судової охорони (на рівні не нижчому, ніж встановлений для поліцейських, на виконання норми частини другої статті 165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»), стане можливим за рахунок виділення додаткових коштів на збільшення розміру стимулюючих виплат.
Тож Державна судова адміністрація України, як і вся судова система, очікує, що важливі для забезпечення стабільності та розвитку судочинства Закони, будуть підписані Президентом України найближчим часом, наберуть чинності і почнуть працювати.